Kobiece piersi.
Wpis dotyczy ciała, konkretnie piersi, kobiecych piersiach w
przestrzeni publicznej. Te męskie nie wzbudzają bowiem takich kontrowersji,
męska naga klata na ulicy jest OK, nie bulwersuje tak, jak ta kobieca (nawet
niekoniecznie naga, ale choćby lekko wyłaniająca się zza główki dziecka).
Zastanawiające jest to w jakich okolicznościach, wystawiona kobieca pierś
wzbudza kontrowersje. Kobieca pierś na plakatach, billboardach, ulotkach, które
wypełniają miejską przestrzeń wykorzystywana do sprzedaży niemal wszystkiego,
czasem w bardziej czasem w mniej nachalnej formie jest do zaakceptowania.
Jednakże kobieta karmiąca dziecko w przestrzeni publicznej
spotyka się z komentarzami, że to nieapetyczne, bulwersujące, skandaliczne,
obleśne. Karmiąca pierś nie jest OK. W restauracjach kobiety, które karmią niemowlę
przy stole bywają wypraszane do toalety czy na zewnątrz! Czemu dzieci mają jeść
swój lunch w toalecie? Podczas gdy w tym samym lokalu inne piersi (także
kobiece, także wyłaniające się z koszul, bluzek, sweterków) mogą siedzieć przy
stołach? O co chodzi? Czy o to, że pierś w kontekście naturalnej czynności
karmienia nie jest seksualna? A tylko taki kontekst piersi w kulturze jest akceptowany
i pożądany?
Czy może chodzi tez poniekąd o to, by matki zostały w
domach, nie wychodziły na zewnątrz, bo może dziecko zgłodnieje, a wtedy będą
musiały bronić się przez napastliwymi spojrzeniami, obraźliwymi komentarzami i
gestami. Problem chyba jest skoro na stronach, serwisach dla matek widnieją
listy porad jak karmić w miejscu publicznym? Czy taka reakcja społeczeństwa na
akt karmienia dziecka służy wpychaniu kobiety w cztery ściany? Na pewno dla
niektórych matek taki właśnie jest efekt. Ewentualnie wielki fartuch-prześcieradło
do ukrycia piersi wraz z niemowlęciem, co pewnie nie jest wygodne ani dla matki
ani dla dziecka.
A oto jeszcze kilka piersi, które sprzedają pokarm-napoje
dla dorosłych, takie karmiące piersi nie są obleśnie, nieapetyczne,
skandaliczne i bulwersujące (co prawda ostatnia reklama Devila została uznana przez
Komisję Etyki Reklamy za nieetyczna – „(…) wykorzystano wizerunek nagiej
kobiety, która trzyma puszkę napoju Devil, a obok widoczne jest hasło -
"Devil otworzy każdą Ci puszkę". Autor skargi uważa, że reklama jest
seksistowska i wprowadza w błąd, ponieważ napój Devil nie jest w stanie
otworzyć puszki” – ale to chyba nie o same nagie piersi tu chodziło…
Źródło: http://hatalska.com/2009/06/23/dlaczego-gola-baba-w-reklamie-zawsze-dziala/
Źródło: http://www.press.pl/newsy/reklama/pokaz/42329,Reklamy-Devil-otworzy-kazda-Ci-puszke-i-Lodzika-nie-bedzie_-sa-nieetyczne
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz